Zjišťujete své pozice přímo v SERP Google, nebo přes nějaké nástroje třetích stran? Pak si přečtěte, proč je zjišťujete špatně.
„Jsem na třetí pozici na <slovo>, a přitom mám s ohledem na jeho hledanost minimální návštěvnost.“ nebo „Jsme na šesté pozici v Google a…<doplňte, co uznáte za vhodné>“. S pozicemi v Google to ale není tak, jak to vypadá.
Jediný správný způsob zjištění pozic v Google
Reálné pozice v Google zjistíte pouze přes Google Webmaster Tools. Nikde jinde. Jak na to?
- přihlaste se do Webmaster Tools
- pokud pod účtem máte více webů, vyberte ten, který vás zajímá (samozřejmě předpokládám, že web, o který se zajímáte, už ve Webmaster Tools máte)
- klikněte na záložku „Provoz“ a pak na „Vyhledávací dotazy“
Jednotlivá slova z této tabulky si pak můžete „rozkliknout“ a podívat se na jejich vývoj a podrobnější statistiky.
Pokud tedy z nějakého důvodu chcete zjistit pozici svých stránek na nějaké slovo v Google, pak jedině tady. Jestli vás zaráží, proč je zobrazeno několik naprosto odlišných pozic, čtěte dále, především pro vás je článek psán.
Poznámka: Ve Webmaster Tools máte k dispozici i další možnosti práce s klíčovými slovy. Jen namátkou – můžete si například nechat nejvýznamnější stránky webu s dotazy, na které se zobrazují, můžete si zobrazit dotazy se „změnou“, tedy takové, u kterých během zvoleného časového období došlo k nějakým změnám, lze si zobrazit pozice v jednotlivých lokalitách, na jednotlivých zařízeních a podobně. To by ale bylo téma na zvláštní článek – sem se nám bohužel nevejde.
Špatné způsoby měření pozic v Google
Pojďme se podívat, jaké špatné způsoby možná i vy používáte při měření pozic svých stránek.
Jako modelový příklad si představme, že chceme zjistit pozici kontaktnafirmy.cz na dotaz „prodej firem“. Pro lepší pochopení si ale nejdříve ukažme, jaká je realita podle Webmaster Tools.
Tak, současnou situaci známe. Teď si ukažme špatné způsoby měření:
Špatný způsob 1: Přímé zadání do Google a vyhledání „pozice stránky“
Pojďme si takové „měření“ demonstrovat na několika menších testech, které ukáží, nakolik se různí „pozice“ za různých okolností.
Test první: zadávám Googlu dotaz „prodej firem“ pomocí prohlížeče, který běžně používám (Google Chrome). Jsem přihlášený pod svým Google účtem. Používám české Windows, hledám z Trutnova, kde bydlím.
Test druhý: stejná situace jako v předchozím případě (prohlížeč Google Chrome, dotaz „prodej firem“), jen jsem se odhlásil ze svého účtu Google. Najednou výsledek z požadovaného webu vidím až na druhé stránce na páté pozici. Trochu rozdíl, že?
Test třetí: otvírám prohlížeč Firefox, který běžně nepoužívám. Nejsem přihlášen pod svým Google účtem. Zadávám Googlu dotaz „prodej firem“. Jako v předchozím případě, opět nacházím web na páté pozici na druhé stránce.
To byl první špatný způsob měření, kdy majitel/správce webu do vyhledávače zadá konkrétní dotaz a najde, „na jaké pozici je“. Jak vidíte, moc toho zjistit nemůže, maximálně si své „měření“ vyloží úplně špatně, třeba podle prvního testu, a bude si pochvalovat, jak je na tom dobře. To je asi nejčastější příklad, což vidím nejen na dotazech klientů, ale pěkně to ilustruje i v začátku článku odkazovaná diskuze na JakPsátWeb. Majitel webu z diskuze k měření pozic používal nejen manuální kontrolu, kterou jsem použil v testech, ale také placené programy, programy zdarma, anonymizéry, kontrolu pomocí několika dalších uživatelů atd. A přesto pomocí toho nic nezjistil.
Špatný způsob 2: Měření přes externí nástroje
Na internetu najdete řadu nástrojů pro měření pozic. Placených, i zdarma. Chybou těchto nástrojů však je, že způsob jejich měření pozice se nijak neliší od způsobu, popsaného před chvilkou, tedy kdy klíčové slovo zadá sám uživatel a dokliká se k němu. Tyto nástroje dělají prakticky to samé (položí vyhledávači dotaz a vyhledají pozici požadované stránky), jen to dělají rychleji. To, co zjistí, pak uživateli zobrazí.
Popsali jsme si tři různé testy. Případů, kdy Google na stejný dotaz poskytne různým uživatelům na různých počítačích odlišné výsledky, bychom našli několikanásobně více. Vy však tím, že měření pozice zadáte nějakému nástroji, získáte opět jen jeden z těchto výsledků – užitná hodnota je tedy opět nulová.
Proč jsou výsledky tak různé?
Protože Google při zobrazování výsledků uživatelům zahrnuje mnoho různých různých faktorů, pomocí kterých se snaží výsledky přizpůsobit uživateli „na míru“. Čím více dat o uživateli má (nebo si myslí, že má), tím odlišnější jsou zobrazené výsledky od průměrných hodnot, kdy jsem hledal přihlášený ve svém Google účtu.
Teď to napíši trochu zjednodušeně, ale Google zde zohledňuje takové věci, jako je lokace, ze které hledáte, vaše zvyklosti (chodíte na nějakou stránku častěji?), doporučení vašich přátel v sociáních sítích, svou roli hraje i to, které datacentrum Google pro uživatele zrovna zajišťuje zobrazení výsledků a řada dalších faktorů.
Co z toho všeho vyplývá?
Že pokud už z nějakého důvodu potřebujete zjistit, jak si stojíte v Google na to které slovo, můžete to přesně zjistit pouze ve Webmaster Tools.
Nespoléhejte se na žádné externí nástroje nebo „ruční“ měření, které vám s ohledem na výše uvedené prostě nemohou dát žádné užitečné údaje.
Děkuji za velice poučný článek! 🙂
Dobrý den, díval jsem se na záložku „Dotazy“ a nevidím tam žádný dotaz. Tyto dotazy se musejí někam vložit nebo nastavit? Nebo je Google přiděluje sám? Google píše, že průměrná pozice je 15 cca, ale pozice čeho, když nenabízí žádné dotazy 🙂
Jenže to je právě to, každého zajímá pozice ve vyhledávači, jak píšeš, přesné výsledky ukáže pouze Webmaster Tools….ale přesné pro koho??? Zde se vracíme opět k tomu, že stejně každému uživateli nakonec google ukáže různé výsledky dle mnoha indicií. Z toho vyplývá neměli bychom se pouze vázat na nějaké pozice, ale důležitější je důsledek či konverze, když už uživatel na stránky příjde. A zde je často velký problém většiny webů.