12. února 2015 přišel Seznam s novinkou v emailových schránkách svých uživatelů. Vytvořil složku s označením „Hromadné“, kam automaticky přesouvá přijaté emaily, které nesou znaky obchodních sdělení. Oproti Gmailu je umístění složky trochu nešťastné a má negativní vliv na čtenost emailových zpráv (minimálně 15% pokles v počtu kliknutí).
Co to pro Vás a Váš email marketing znamená? A hlavně, co s tím Vy (jako člověk, který má na starost rozesílání hromadný emailů) můžete dělat? V článku najdete odpovědi.
Seznam k tomuto kroku přistoupil údajně proto, aby jeho uživatelé měli více přehlednou svoji emailovou schránku. Pro uživatele možná pozitivní změna, ale marketéři z ní asi zrovna dvakrát nadšení nejsou. Nyní, když uběhl zhruba měsíc od zavedení této novinky, jsme vyhodnotili, jakým způsobem se tato změna dotkla emailových kampaní několika našich zákazníků.
Následování Gmailu
Oddělování hromadných zpráv není to žádný nový objev. Podobnou složku v emailových schránkách zavedl 29. května 2013 i Google. Tam nese tato složka označení „Promo akce“.
Nová složka v Seznamu
Proč je řešení od Seznamu oproti Gmailu přinejmenším na prd? Na první pohled si této nově zavedené složky běžný uživatel totiž nevšimne. V Gmailu je složka „Promo akce“ umístěná nad zprávami, takže ji těžko přehlédnete. Naopak v seznamu je v levém panelu, kam se běžně vůbec nedíváte. Ani když je název „Hromadné“ zvýrazněn a je u něj číslo, které ukazuje, kolik takových zpráv obsahuje.
Do této složky jsou tedy automaticky zařazovány všechny emaily, které jsou podle Seznamu obchodními sděleními. Tyto emaily jsou navíc po 90 dnech automaticky mazány. Dle informací ze Seznamu, by do této složky neměly být zařazeny tzv. transakční emaily, to znamená potvrzení o registraci, potvrzení objednávek, informace pro platby objednávek, zprávy od bank.
Co se zavedením složky „Hromadné“ můžete udělat Vy?
Taková obecná rada zní: Posílejte zprávy, které lidé budou chtít číst – pak si k nim cestu najdou sami. Fajn, a co dalšího?
Informujte nové kontakty na děkovací stránce
Pokud využíváte k získávání kontaktů zachytávací stránky nebo formuláře, na kterých nabízíte svůj magnet výměnou za email, tak na děkovnou stránku dejte upozornění o tom, kde může příjemce Vaši zprávu s odeslaným magnetem najít.
Informujte stálé zákazníky na svých stránkách
Některé firmy na svých stránkách zveřejnili informaci o nové změně na Seznamu pro své zákazníky formou příspěvku nebo aktuality. I to je cesta, jak upozornit své zákazníky.
Napište newsletter pouze pro příjemce Seznam.cz
Vyfiltrujte si ve své databázi kontakty s emailovou adresou @seznam.cz, @post.cz, @email.cz. Této skupině napište extra zprávu, ve které sdělíte, co se stalo, a také dáte návod, co mají udělat, aby i nadále dostávali zprávy z Vaší firmy. Taková zpráva sice dorazí do složky „Hromadné“, ale lidé, kteří ji najdou mohou udělat akci – přesunout zprávu do složky „Doručené“ a zajistit si tak příjem zpráv.
Co mohou dělat příjemci?
Složku „Hromadné“ lze kompletně vypnout
Pozitivní je, že celý koncept hromadné složky lze vypnout. V nastavení emailové schránky je potřeba zrušit zaškrtnutí u položky Hromadné zprávy. Ihned poté, co to uděláte, tak všechny zprávy ze složky „Hromadné“ jsou přesunuty do složky „Doručené“ a složka „Hromadné“ zmizí.
Zprávy od konkrétního odesílatele je možné přesouvat
Pokud uživatel bude chtít, může si ručně přetáhnout jeden email od vybraného odesílatele a ty nové, další mu potom budou chodit rovnou do složky „Doručené“. Nová složka tak zůstane zachována. To udělá menší množství lidí a šanci, že to udělají, zvýšíte tím, že je k tomu vyzvete a ukážete jim, jak na to.
Čekejte pokles minimálně o 15 %
Vybrali jsme náhodně newslettery z různých oblastí a v každé z nich jsme zaznamenali pokles. Já jsem, co se čísel týče, spíše pesimista, takže propad v čtenosti na Seznamu vidím v průměru kolem 25 %. Tohle číslo se nejspíš zmenší, až si lidé, kteří email od Seznamu používají, na novou složku zvyknou. Udělají si návyk se do složky „Hromadné“ třeba jednou za týden podívat. Vzhledem k demografii uživatelů Seznamu, kteří jsou spíše konzervativní, to bude těžké.
Přesto nepropadejme panice a vezměme tyto novinky jako fakt. Přijdou další. Email marketing se neustále vyvíjí. Ti, kteří sledují statistiky a reagují na trendy, mají našlápnuto k úspěchu. Zaměřte se na relevantnost a kvalitu svých emailových kampaní. Pokud budete připravovat hodnotné informace a zajímavé akce a posílat je těm správným příjemcům, nemusíte mít strach o otvíranost svých emailů.