Proč píšete?
Abyste zaujali. Abyste přenesli nadšení. Abyste přesvědčili.
Ale máte psát krátké nebo dlouhé články?
Podle ceo WordPressu Matta Mullenwega má průměrný článek délku 280 slov.
Krátké články
Krátké články můžou fungovat, ale má to několik podmínek:
Úžasný obsah
Musíte psát tak, aby o tom ostatní mluvili. Musíte psát tak, jako by na tom závisel váš život. Zajímavé příběhy, vyhraněné komentáře, neintuitivní myšlenky, úžasné postavy. A samozřejmě obsah, který čtenář nenajde nikde jinde. Krátké články (do 500 slov) mají nevýhodu ve vyhledávačích, takže musí být o to lepší.
Každý den (nebo skoro)
Krátké články mají jepičí život. A proto jich musíte psát hodně, a často. Ideálně denně.
Ultraspecifické téma
Jeden článek = jedna myšlenka. Jedna myšlenka, která si říká o sdílení. Takže spíš odstřelovací puška než brokovnice.
Perfektní obrázky
Bez úžasného obrázku nebo fotky nemáte proti delším článkům šanci.
Hodně čtenářů
Trochu hraběcí rada. Čím kratší máte obsah, tím více musíte mít čtenářů, aby to dávalo smysl.
Dobrý příklad: Seth Godin – píše každý den… už 14 let.
Dlouhé články
Dlouhé články můžou fungovat, ale má to několik podmínek:
Podstata
Musíte jít až na dřeň tématu, o kterém píšete. Pokryjte všechna hlediska, citujte experty, udělejte si rešerši. Brian Dean tomu říká skyscraper technique.
Přehlednost
Článek musí mít strukturu. Nadpisy, podnadpisy, odrážky, citace, obrázky vč. popisů, videa. Protože většina lidí si nejprve stránku rychle prolétne dolů a nahoru (tzv. skim and scan), a až na základě toho se rozhoduje, zda má cenu číst.
Pravidelnost
Nemusíte psát dlouhé články každý den (jako Neil Patel), stačí jednou za týden dva :). Když se ptali Nathana Barryho, co je nejdůležitější nástroj pro psaní obsahu, tak odpověděl: kalendář.
Čím více obsahu, tím více návštěv. A v určitou dobu nastupuje efekt sněhové koule. Mně to trvalo rok.
Úžasný obsah
Ano, už zase.
Dobrý příklad: Brian Dean
Kolik toho lidi chtějí číst?
Společnost Medium si dělala výzkum toho, jaká velikost článku je ideální z pohledu čtenářů. A zjistili, že optimální je článek, který přečtete za 7 minut, poté ztrácíte pozornost. Což odpovídá přibližně 1 600 slovům.
Co na to vyhledávače?
Delší články – pokud jsou napsané dobře – udrží déle pozornost čtenářů. Navíc máte prostor pokrýt téma ze všech stran, a stát se tak rychle autoritou v oboru.
A dlouhé články fungují lépe i v delším časovém horizontu – říká se tomu evergreen content. Stálezelený obsah, který vám přináší stabilní návštěvnost.
85 % článků na webu je kratších, než 1000 slov. V Moz a Buzzsumo například zjistili, že články o délce 3-10 000 slov jsou dvojnásobně sdílenější, než články do 1000 slov.
Nejsdílenější články jsou ty, které vzbuzují následující emoce:
- úctu,
- úzkost,
- hněv.
Hlavní je ale to, aby čtení článku vzbudilo vůbec nějakou emoci. Takže se nebojte trochu té kontroverze.
Brian Dean analyzoval 1 000 000 výsledků vyhledávání Googlu a zjistil mj., že dlouhé články soustavně vyhrávají nad krátkými články.
1 890 – průměrný počet slov článku na první pozici v Googlu.
Závěr
Budete psát stejný počet slov. Jen se musíte rozhodnout, zda kratší články a častěji. Nebo delší články méně často. A pořiďte si kalendář.