O virtuální realitě se v poslední době mluví čím dál tím více a není se čemu divit. Vždyť dnes již není problém nasadit si brýle a pořádně si zastřílet ve vesmírné bitvě nebo se projet ve formuli. To by bylo skoro až škoda, nevyužít virtuální realitu v marketingu a nenabídnout tak zákazníkovi zážitek z užívání produktu ještě dříve, než si ho zakoupí. Jenom pozor, aby realita virtuální nebyla lepší než skutečná.
Trh s virtuální realitou roste závratnou rychlostí, podle některých studií bude v roce 2016 vlastnit 6 % obyvatel USA zařízení pro VR. Jak jsme již dříve informovali, tak s virtuální realitou počítá také Mark Zuckerberg, který ji však nechce mít pouze „na hraní“, ale plánuje vytvořit virtuální prostor, kde se budou moci lidé setkávat. Také velké firmy již vytváří kampaně ve virtuální realitě. Co nás tedy čeká?
Už nemusíte ven, vůbec
Stačí se připojit k sociální síti vTime, vytvořit si svého avatara (vyberete si jméno, vzhled, oblečení a tak), zvolíte prostředí (můžete být třeba pod vodou nebo na oběžné dráze), spojíte se s přáteli a můžete si začít povídat (povídat, ne psát). K tomu není ani třeba vlastnit drahé virtuální brýle, stačí třeba chytrý telefon a Google Cardboard, který se dá pořídit za několik málo stokorun.
A takhle si virtuální svět vytvořili ve Facebooku. Který se vám líbí více?
Jak virtuální svět využít pro marketing? Jednou z možností je product placement, tedy vložení produktu (ať už služby nebo výrobku) do prostředí smyšleného světa. Představte si, že takhle s kamarády ležíte na pláži v Miami a přitom pijete novou příchuť Fanty. Jedete na koncert svojí oblíbené kapely v novém modelu BMW. Procházíte se ulicemi Londýna a potkáte krásnou brunetku v šatech od Diora. To zní skoro přirozeně, že?
Zpátky do současnosti
Na společné pití piva ve virtuálním světě si ještě budeme muset počkat, i když možná ne moc dlouho. Své o tom vědí obyvatelé Tbilisi v Gruzii. Irská značka piva Old Irish totiž uspořádala skvělou kampaň „Discover the real taste of Ireland“.
Televizní vánoční reklamy od Coca-Coly patří u nás mezi ty oblíbenější. V Polsku na to šli trochu zajímavěji.
Nevšední zážitek pro své zákazníky připravila společnost The North Face.
Jako poslední příklad, jak lze efektivně využít virtuální realitu, si ukážeme kampaň McDonald’s ve Švédsku.
Bude tedy virtuální realita marketingovou realitou? Za nás určitě ano. Virtuální realita nabízí nevšední zážitek a vtáhnutí do děje, trh s ní roste závratnou rychlostí a co je hlavní – prostě nás baví.