Seznam konečně přistoupil k zlepší podpory pro popisky stránek meta Description, s cílem zlepšit kvalitu snippetů (chtělo by se říci, že už se na to asi sami nemohli v porovnání s Googlem koukat, ale buďme vděční za každý posun k lepšímu). Z příspěvku nicméně vyplývá, že meta Description se použije zejména tehdy, pokud lepší popis stránky nepůjde vzít z hlavního obsahu stránky.
Webmasteři tak mají další důvod sehnat pro své stránky texty (ať už viditelné, nebo skryté ve zdrojovém kódu), které dávají smysl a motivují davy ve vyhledávačích k prokliku. Zkušenosti mi dnes a denně potvrzují, že poutavě popsaný odkaz s čistou URL má větší hodnotu než nicneříkající parametrická hrůza o několik pozic ve výsledků vyhledávání výše.
Jak na dobrý meta Description
Vyhledávače si poradí s plus mínus 160 znaky. Delší texty by už dělaly ve výsledcích vyhledávání neplechu a tak je vyhledávače automaticky zkrátí – to nemusí být nutně problém, spíše zbytečná práce. Podobně jako u PPC inzerátů je tedy potřeba si efektivně vystačit s malým prostorem. Vykašlete se proto na huštění popisku klíčovými slovy kvůli SEO a raději lidem popište dobrý důvod, proč danou stránku vidět. Dlužno ovšem dodat, že převážná většina stránek by měla jít bez problémů jasně a stručně obsáhnout do jedné věty (čili pokud vám váš SEO konzultant právě naúčtoval pár tisíc za radu, abyste si prodloužili popisky stránek na 160 znaků, zpozorněte).
Lidé obvykle výsledky vyhledávání důkladně nestudují, ale jako téměř všude jinde na internetu jen zrychleně „skenují“ a hledají první dobrý odkaz, který jim v danou chvíli sedne. Znám poměrně málo lidí, kteří najdou relevantní odkaz a přesto prozkoumají i zbytek stránky, jestli tam náhodou není něco lepšího. Proto by to nejdůležitější mělo být na začátku a bez zbytečné vaty. Dobrou zkušenost mám s texty, které začínají výzvou („prohlédněte si, přečtěte si, pořiďte si, srovnejte, vyberte ..“) nebo pozitivním přídavným jménem („kvalitní podprsenky .., zajímavý článek .., spolehlivé ledničky Fagor..“).
Dejte si pozor na automatické zkracovače v redakčních systémech. Některá CMS ze záhadných důvodu sama zkracují meta Descriptiony nad určitou délku a nahrazují je různými nesmysly. Může vám pak vzniknout řetězec jako třeba „… za skvělé cen$#“. Takový popis působí „rozbitě“ a nebudí v cílovou stránku velkou důvěru.
Důležité je i to, aby snippet nevzbuzoval v budoucím návštěvníkovi přehnaná nebo zcela mylná očekávání – na konci prokliku na stránku, která je o něčem úplně jiném, je obvykle jen vysoká bounce rate, která SEO zrovna neprospívá. Navíc čas investovaný do tvorby zavádějících popisů (a obsahu na stránce obecně) nepřispívá ke konverzi a snižuje efektivitu marketingových investic (lépe řečeno je to házení peněz z okna).
Nakonec si dejte pozor na to, aby meta Descriptiony byly pokud možno unikátní. Lidem duplicity v popiscích pravděpodobně vadit nebudou, vyhledávač by asi ale při počtu duplicit „větším než malém“ taky mohl myslet, že si z něj děláte dobrý den a začít používat raději jiný obsah ze stránky (byť ne tak hezký).