EshopWebdesignReklama

SEOmaty, seo testery a analyzátory

By 15.1.201422 září, 2016No Comments

Narazíte na ně na každém kroku a v desítkách provedení. Některé jsou obskurní na první pohled, jiné se snaží vypadat profesionálně. Na webu si zároveň můžete přečíst řadu článků, které říkají dost jasně – JE TO K NIČEMU!

SEOmaty prostě byly, jsou a budou zlo.

Co jsou to vlastně ty SEOmaty?

SEOmaty je souhrnné označení pro služby, kterým řeknete adresu webu, chvíli počkáte a dozvíte se hodnocení, jak dobře si váš web (v drtivém případě pouze jedna konkrétní stránka) stojí z hlediska SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Ve většině případů dokonce dostanete nějakou známku, v oblibě je zejména hodnocení na škále 0 až 100%. A není nic výjimečného, že pro klienta dokončíte web, který má zodpovědně vyřešené SEO i další věci a klient vám o pár hodin později píše: „Jak je to možné, máte v SEOmatu jenom 92 %, nic vám nezaplatím“.

Především je potřeba si uvědomit, že SEOmaty jsou v drtivé většině případů služby, které mají přivádět zákazníky těm, kteří je provozují. Proto také většinou doporučují, co je potřeba dělat, a rovnou se snaží zákazníka získat. Tomu odpovídá i to, že SEOmaty musí vždy na webu najít nějaký nedostatek. A také to, že jejich cílem není uživateli opravdu poradit.

„Problém těchto pastí na nepoučené a neznalé uživatele tkví v tom, že opravováním ‚problémů z testu‘ ztrácejí drahocenný čas, který jim bude chybět pro skutečné SEO,“.

Když testuje robot

Druhým faktem, který je dobré o SEOmatech vědět, je to, že jde o robotické testování, které nedokáže web opravdu posoudit. Má obvykle nastavena nějaká kritéria a podle nich se řídí. Neumí pochopit, o čem web opravdu je, jak funguje pro návštěvníky, co vlastně jeho tvůrce zamýšlel nebo zda to, co považuje za nedostatek, je skutečnou chybou. V řadě případů jsou navíc kritéria nastavená nesmyslně, nereagují na změny v mechanismem vyhledávačů, neumí rozlišit mezi rozdíly mezi Google, Seznamem, Bingem, atd.

„Všechny SEO analyzátory jsou postavené na tom, že zjistí pár technických faktorů testované stránky, jako je například validita HTML kódu, procentuální zastoupení klíčového slova v obsahu, absence či přítomnost alternativních textových popisů u netextových prvků,“.

„Tvůrci SEO analyzátorů přiřazují těmto faktorům určité priority, ze kterých se skládá výsledné hodnocení. Tyto priority jsou určeny velmi vágně, na základě nejspíše vlastní zkušenosti a samozřejmě nemají a ani nemohou mít nic společného s prioritami vyhledávačů (protože ty nezná nikdo, kromě vývojářů vyhledávačů),“ dodává.

Mají SEOmaty nějaký smysl?

Pokud považujeme za SEO analyzátor službu typu SEO servis, tak ne. Přesněji princip automatizovaného nástroje kontrolující technické faktory webu jako pomocník SEO konzultanta smysl dává, ale zatím takový neexistuje. Čistě proto, že kontrolují věci, o kterých se jejich provozovatelé DOMNÍVAJÍ, že jsou důležité pro SEO, přičemž OPAK je pravdou.

Existují stovky stránek, které mají mizerné výsledky v SEOmetru a přesto je vyhledávače považovaly za dostatečně autoritativní, a naopak.

Něco takového si ostatně můžete často ověřit sami, třeba tak, že do některého ze SEOmatů vložíte webové adresy známých, navštěvovaných a úspěšných webů. Zpravidla zjistíte, že SEOmat jim „vypočte“ velmi nízké skóre a najde řadu chyb. Zejména takových, které nehrají žádnou roli.

Jak správně přistoupit k SEO analýze vlastního webu?

Novinky.cz a jenom 82 %?

 

Doporučení je následující. Začít si klást otázky ohledně svého byznysu a psát si odpovědi. Co je cílem webu, k čemu slouží? Kdo jsou moji zákazníci? Jaká je moje nejznámější konkurence? V čem jsem lepší, unikátní než ostatní? Odpovědi poté využít při analýze klíčových slov, návrhu informační architektury webu, auditu obsahu webu a posouzení všech zpětných odkazů vedoucích na web. Výstupem mají být konkrétní doporučení co, jak, kdo a kdy by měl na webu a mimo něj udělat a proč.

SEOmaty byly, jsou a budou zlo

Funkčnost a výstupy SEOmatů jsou zpravidla založené na totožných principech – dozvíte se, že máte málo/hodně % textu (aniž by web viděl člověk), něco je málo či hodně dlouhé, něčeho je málo či příliš. Ve výsledku tak můžete zjistit, že www.novinky.cz mají skóre pouhých 82 % a obsahují desítky chyb.

Stejně jako třeba to, že web není „validní“ (což nemá na SEO žádný vliv) nebo že používá „nečitelné URL adresy“ (opět má na SEO zcela mizivý vliv). Určitým způsobem platí, že čím více nesmyslných a ničím nepodložených „pravidel“ SEOmat ukáže, tím spíše vystraší někoho, kdo vůbec netuší, o co jde.

Web H1.CZ v Seomatu propadl, klasicky na nesmysly

Ne že by SEOmaty nebyly občas použitelné – dají se využít pro základní kontrolu toho, jestli webdesigner někde nenechal nějakou chybičku, nebo jestli má webová stránka některé z podstatných náležitostí. Je ale nutné vědět, co musíte u výstupu ze SEOmatu ignorovat a co má smysl. Což je v případě běžných uživatelů nesplnitelné, pro ty prostě červená světla a nízká procenta budou důvodem ke zbytečné panice.

Leave a Reply