Redesign je mezi UX odborníky často skloňovaným tématem, a správně redesignovat nemusí umět každý.  UX guru Marek Brumlich připravil 12 stručných pravidel, které vám pomohou proplout procesem redesignu jednoduše.

Jako úplně první krok doporučuje Marek rozdělit si redesign na 3 hlavní části – přípravnou, designovou a vývojovou.

Jak vypadá fáze přípravná:

  1. Shromažďujte dlouhodobě zpětnou vazbu. Jakékoliv postřehy, připomínky a poznámky, od uživatelů ale třeba i v rodině, si schovávejte. Pomůže vám, když si uděláte přehled jednotlivých typů stránek (kategorie, detail produktu apod.) a vytvořte si bázi know-how a problémů, které je na stránkách potřeba řešit.
  2. Měřte, měřte průběžně. I když se zrovna nechystáte redesignovat, průběžná čísla vám v době, kdy se pro to rozhodnete, hodně pomohou. (heat mapy, A/B testy,…). S tím také souvisí rozdělení projektu na jednotlivé části (uživatelský účet/homepage/detailproduktu…). Na dílčích částech se vám budou lépe sledovat, a případně argumentovat změny.
  3. Zjišťujte očekávání managementu a stakeholderů. Promluvte si a vysvětlete co která změna přinese. Zároveň s tím si stanovte alespoň orientační roadmapu a určete deadliny. V rámci návrhu, struktury, designu i copywritingu vás čeká několik desítek iterací.
  4. Založte si komunikační kanál/skupinu. Využijte například Slack nebo další nástroje tak, abyste mohli jednoduše a rychle komunikovat, informovat o novinkách nebo získávat okamžitou zpětnou vazbu od kolegů/vedení.

Fáze designová

  1. A jsme zase u dat – shromažďujte všechna data, která máte. Vytvořte si hypotézy na základě pohledu do statistiky (Google Analytics apod). Zjistěte používanost jednotlivých prvků webu, jejich viditelnost. S tím souvisí také persony – pokud je nemáte, vytvořte si je. Nenavrhujte design ‚pro všechny a pro nikoho‘.
  2. Uživatelsky testujte i stávající části webu. Často zjistíte, že uživatelům chybí jen maličkost, kterou můžete levně a jednoduše zapracovat. Podle toho také operativně přehodnocujte priority jednotlivých částí. Je daná část opravdu aktuální? Na základě dat a zjištění si řekněte, jestli je daná část prioritou na předělání.
  3. Důležité je odprezentovat wireframe (co to je?) stakeholderům. Přizvěte i tým, který na projektu bude pracovat a klidně i ostatní zájemce z firmy. Důležité je vysvětlit, proč jste zvolili dané řešení a důležité změny musíte mít podloženy kvantitativními daty a výzkumem.
  4. Najměte si externího konzultanta. Pomůže, pokud se neshodnete a může dodat svěží vítr do projektu

Samozřejmostí – především u větších projektů – je dobrý copywriter (člověk, který textově sjednotí všechny stránky a udrží linku vaší komunikace). Velmi důležitý je také SEO specialista – u větších webů by měl být UXákovou ‚pravou rukou‘.

Pokud za sebou máme tyto dvě fáze, zbývá to ‚jediné‘ – pustit se do vývoje.

Vývojová fáze

  1.    Odprezentujte předem týmu, který bude projekt programovat, celkový koncept. Ideálně je přizvěte už v rámci designové části. Budou pak nad projektem lépe přemýšlet a vezmou ho za svůj. S tím souvisí také alokovat dostatečný počet lidí, nejlépe celý tým (min. frontenďák + backenďák).
  2.    Vyjasněte si s týmem technologie, kterými se bude vyvíjet a během vývoje je neměňte. V případě většího projektu myslete na propojenost a zajistěte dostatečně dopředu všechny potřebné náležitosti z backendu (API apod.).
  3.    Definujte MVP, tedy minimální část, kterou můžete co nejdříve vypustit a ukázat uživatelům. Pokud děláte redesign je vhodné dodat funkcionalitu, na kterou jsou uživatelé zvyklí. U nových částí to lze i postupně. Nezapomeňte rozdělit projekt na části, které budete vypouštět postupně. Můžete ukázat třeba jen jednu záložku v rámci detailu produktu nebo nové filtrování v rámci kategorie a doručovat postupně.
  4.    Stanovte si deadline pro jednotlivé části. To je dobré dělat po rozepsání jednotlivých úkolů, které vedou k celku do stories. Na základě pracnosti stories jste schopni odhadnout obsah a délku trvání práce s přesností na týdny.

Ani tady nezapomeňte poctivě sbírat zpětnou vazbu už v průběhu. Nebojte se toho, být agilní, A/B testovat, ptát se uživatelů…všechny tyto kroky vám pomohou produkt vyšperkovat. A které programy vám to usnadní? Mrkněte se na obrázek níže.

Redesign je běh na dlouho trať, a je to komplexní proces, který leckde trvá dlouhé měsíce a roky. Více informací z jednotlivých částí najdete i v jednotlivých obrázcích. Rady jsou součástí manuálu vytvořeného z přednášek konference UXaCRO Summitu 2017, kde Marek přednášel. Pokud se chcete podívat na celou prezentaci, najdete ji zde.

 

Zdroj: heuraka.cz

Napsat komentář